Välkommen!

Dietisten..

Publicerad 2008-10-07 20:44:29 i Allmänt

7 Oktober 2008 - 20.18

Jao då var de tänkt att jag ska uppdatera lite om dagen här..

Gick upp idag på morronen, gjorde mig iordning sen gick jag bort till Lisa i affären.. Satt o snackade en massa, bla om Adam.. Lisa hade träffat honom o festat med honom för bara två veckor sedan.. hon blev lite chockad som alla andra även om hon inte kännde killen på samma sätt..

Sen kom mamma o hämtade mig för jag skulle in till sjukhuset... dietisten... så vi körde in dit... träffa dietisten som tyckte jag hade blivit super fin :) Kul o höra.. hon tyckte jag såg så fräsch o bra ut :) hihi.. Snackade en massa.. kollade på mina matintag jag skrivit upp o hon räknat ut.. hon tyckte de såg bra ut.. förrutom att jag får i mig ca 950 kalorier om dagen o jag ska ha mellan 12-1500 kalorier om dagen.. så jag skulle ännu lite oftare så jag får i mig allt.. Men jag hade gått ner så nu ligger jag på 63 på deras våg o har ett BMI på 26,1... gud så glad jag blev.. normalvikt ligger man på mellan 20-25 :D o kollar man på listorna så har jag ett kilo kvar sen e jag normalviktig.. känns så himla skönt :) Känns riktigt bra faktiskt.. Ska dit på torsdag igen för då e de gruppmöte.. o jag har aldrig gått så jag sa att jag kan gå på torsdag.. då träffas man en hel grupp som antingen ahr gjort operationen eller som ska göra den.. så pratar man lite o tar lärdom av varndra.. de kan ju vara bra o intressant :)

Efter sjukhuset körde vi bort till bauhause som öppnat i Kalmar o kikade lite där.. på lite tapeter o sånt där skoj :) hihi.. Sen körde vi hem till mig o började me maten så den var klar precis lagom tills pappa kom hit från jobbet.. så vi käkade o hade de lite mysigt för o sen börja spika upp massa tavlor.. så nu har jag alla mina tavlor uppe igen :) Blev najs ;) Ska lägga in bilder så att ni får se.. hihi.. så vi blev nästan precis klara.. eller aa för en stund sen, så då åkte dom hem..  O jag har kollat lite på sjukhuset och bara tagit de lugnt.. messar lite med min darling o med Rickard :O hmm aja.. de e väl typ vad som händer här hemma om kvällarna, hihi..

Usch jag kan inte sluta tänka på Adam.. tycker så synd om hans närmsta vänner o familj o flickvän, hur detta kunde ske e de ingen som kan förstå.. 

Längtar så tills om nio dagar så Elin o jag får komma iväg o tänka på nåt annat.. o sen när man kommer hem så e bror Davod o min darling här :D Jag läääääängtar ;)

Tänkte lägga in lite fakta idag igen.. om magoperationen jag har gått igenom för o gå ner i vikt.. observera att jag inte hade övervikten som man måste utan fick denna operation i medecinsk syfte..

Gastric by-pass


Övervikt och fetma är idag ett stort samhällsproblem med många följdsjukdomar, däribland Hjärt o kräl-sjukdommar, högt blodtryck och diabetes. Övervikt definieras genom att räkna ut kroppsmasseindex, BMI Gastrisk bypass är en relativt ny behandlingsmetod. Tidigare använde man sig mer av vertikalt bandad gastroplastik, där man opererade in ett elastiskt band runt magsäcken men nu är gastrisk bypass vanligare som metod. Andra metoder är Sleeve gastrectomy som används vid lätt fetma och duodenal switch som används på patienter med BMI över 50. Vid gastrisk bypass kopplar man helt enkelt bort magsäcken, så maten inte passerar den. Istället kopplas tunntarmen direkt till en liten ficka strax efter matstrupen och tolvfingertarmen kopplas in längre ned på tunntarmen. Gastrisk bypass anses vara den mest effektiva, och över tid den mest hållbara, metoden för viktreduktion. Fördelarna för patienten är ett bättre och hälsosammare liv samt att samhällskostnaderna minskar då dyrbar vård för fetmarelaterade sjukdomar elimineras i stor utsträckning.


KriterierEtt riktvärde för en gastrisk bypass-operation är att man ska ha ett BMI på 35 eller högre men vid överviktsrelaterade sjukdomar kan man rekommendera operationen redan vid ett BMI på 30-35. Patienten ska ha försökt att gå ner i vikt genom konventionella metoder tidigare men misslyckats.


Förberedelse Patienten förbereds i god tid innan operationen genom att få besöka en dietist där denne får lära sig hur man ska äta efter operationen. Om patienten ska opereras med titthålsteknik måste denne endast dricka näringsdryck veckorna innan operationen. Detta för att fettet på levern ska minska så operationen går lättare. Vid öppet snitt finns oftast inte de restriktionerna.


Genomförande Själva operationen kan genomföras antingen som vanlig öppen kirurgi där man öppnar buken mellan bröstbenet och naveln eller genom titthålskirurgi. En liten ficka i övre delen av magsäcken sys av till en storlek av cirka 1-1,5 deciliter. Därefter kapas tunntarmen av och sys fast vid den nya magsäcksfickan. Tolvfingertarmen sys sedan fast cirka 1-1,5 meter ned efter tunntarmen. Operationen tar 1,5-3 timmar att genomföra.


Efter operationenDet första dygnet efter operationen får patienten endast små mängder dryck som ska sippas eller drickas med sked. Sedan övergår man till lite tjockare drycker, ex nyponsoppa och välling. Efter 4-5 dagar kan patienten åka hem då denne kan klara av att äta och tillgodogöra sig minst 1,5 liter vätska per dygn. Kostråden skiljer sig mycket beroende på vilket sjukhus man opererats på. En del sjukhus säger att man enbart ska gå på flytande kost i 2-3 veckor och sen purékost i ytterligare 2-4 veckor. En del sjukhus har inga såna råd alls. Sjukskrivningstiden varierar beroende på vilken typ av yrke man har, allt från 2-8 veckor. Den första tiden kommer patienten att vara stel och öm i operationsärret.


Bieffekter och komplikationer


Komplikationer Ibland kan läckage uppstå från magsäck och ut i bukhålan varpå ett nytt ingrepp krävs. Som vanligt i samband med operationer så finns alltid en infektionsrisk.

Bieffekter De vanligaste bieffekterna uppstår då patienten ätit för fort eller tuggat maten dåligt. Då kan illamående och kräkningar uppstå. Även så kallad dumpning kan drabba patienten. Det är ofarligt men obehagligt och uppstår då maten kommit ner för fort i tunntarmen. Dumpning yttrar sig genom yrsel, kallsvettningar och ökad hjärtfrekvens. Diarrer kan uppstå då för fet mat har ätits. Efter en tids viktnedgång kan man få hudveck av överskottshud. Denna överskottshud kan avlägsnas kirurgiskt.


Livet efter operationen Efter operationen kan man endast äta 1,5-2dl mat per portion. Vikten rasar därför fort. Det är viktigt att äta rätt och äta på jämna tider under dagen. Mellan de vanliga måltiderna ska mellanmål intas. Det är också viktigt att maten tuggas väl och att man tar god tid på sig då man äter.



Nu vet ni lite om de.. :)

Så nu tänkte jag ta o lägga ut lite bilder på hur de blev me alla tavlor..

Ha en fortsatt trevlig kväll :)

På återseende!
//TucciT

 
En rätt så dåli bild, men man ser iaf :)

 
Dom tre tavlorna som hänger i en rad har söta David gjort till mig, älskar dom :) Den andra ska de inte lite olika foto i.. på barnen o så :)

 
Ett hörn i vardagsrummet :)

 
Över soffan.. kanon bra.. ler.. var egentligen de som var meningen att bara dom skulle upp :D

 
Min läckra hall :) Älskar min hall :D

 
:) Sovrummet

Kommentarer

Postat av: Linda

Publicerad 2008-10-07 21:00:38

Kan du inte ta bilder på alla rummen från olika vinklar i din lägenhet så man få se hur det ser ut... =)

Postat av: Svar till Linda

Publicerad 2008-10-07 21:04:43

Jo visst de kan jag göra nån dag.. ska jag försöka fixa :) ler.. vem e du då som e intresserad av de? :)

Postat av: Sia

Publicerad 2008-10-07 21:31:26

Spännande, ska till dietist imorrn så får se vad som händer där :)

Postat av: Svar till Sia

Publicerad 2008-10-07 21:35:31

okeey hehe hoppas de går bra då :)

Postat av: Therese

Publicerad 2008-10-07 21:49:56

Vad fint du har i din lägenhet! önskar att jag också kunde ha så fint här hemma.. suck :P men som tidigare skribent så vore det kul att få se hela rummen! :)



Kram

Postat av: Svar till Therese

Publicerad 2008-10-07 21:51:59

oh tackar så mkt :) hihi.. jaså de e väl inte så svårt o få de så fint? :) .. japp jag ska fixa så ni får se hela rummen :) ler.. tänkte jag skulle ta ett rum om dagen nu lr nåt.. så bara håll utkik :)

Postat av: Amanda

Publicerad 2008-10-08 10:10:46

Hej hun:) ja javet:D har inte haft tid...Hihi. Ska ta o läsa din blogg senare också, massa jag har missat nu:O kram

Postat av: Svar till Amanda

Publicerad 2008-10-08 10:13:38

Heeej :D

haha näe jag har märkt det.. ler.. nu har du mkt o läsa o kommnetera ;) ler.. de ser jag fream emot hah... o ser verkligen fram emot o få veta vad du gjort o vad du kommer skriva om ;) KRaaam tjejen

Postat av: Amanda

Publicerad 2008-10-09 10:42:56

NEJ VA ROLIGT! kul att det gått så bra för dig med nedgången. SHIT va du har gått ner människa:) grattis:) måste kännas jättehärligt.

Postat av: Svar till Amanda

Publicerad 2008-10-09 20:03:36

jao de e jätte skoj :) ler.. mjo en del har jag gått ner iaf :) hihi tack..

Postat av: Anonym

Publicerad 2008-10-13 14:15:51

Skit snyggt... du har verkligen en snygg lägehnet

Postat av: Svar till

Publicerad 2008-10-13 14:51:46

tack så mkt

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela