Välkommen!

Det känns riktigt riktigt jobbigt nu!

Publicerad 2012-12-03 15:18:00 i Att leva med sjukdom / Sjukhusvistelser!

Hej på er!
 
Jag lever.. har bara haft så otroligt fullt upp i helgen så har inte hunnit uppdatera så mycket!
 
I dag har jag varit på sjukhuset hela förmiddagen, i fyra timmar var jag där.. pratade med undersköterska, sjuksköterska, sjukgymnast, narkosläkare och så var jag på röntgen också..
 
Första hindret var att dom inte fick ut nåt blod.. haha, blev lite kallsvettig hon som skulle sticka, kände verkligen inga kärl i någon av armarna eller händerna, testade att sticka för att chansa men inget blod, försökte med att värma armen med en handske med jätte varmt vatten, men jag blev bara röd och inga kärl ville komma fram .. så det fick den andra sköterskan sköta sen och hon kände inget heller, men hade tur och träffade rätt :) tur att jag vet själv på ett ungefär vart kärlet sitter i min ena arm :P Man har ju lärt sig under alla år med provtagningar!
 
Sen när jag snackade med sköterskan så undrade hon om jag fixat med några hjälpmedel.. näe sa jag, det visste jag inte.. trodde bara jag skulle få ett par kryckor ju.. och möjligen en rullstol OM jag inte orkade hoppa så långt var min tanke.. men nej då.. det som rekomenderar efter operationen är:
*Kryckor
*Rullstol med utfällbart benstöd
*Dusch-stol / pall
*Toa-förhöjning
*Betastöd (bock man går med)
Shit tänkte jag.. det var ju inte lite.. men som hon sa, det är så olika efter operationen, men bättre att ha allt hemma och sen lämna tillbaka istället för att man ska komma på saker man behöver i efterhand och visst.. det är ju en klok tanke.. men.. ska jag handikappsanpassa hela lägenheten eller? Känner mig som en gammal tant eller något.. känns inte kul alls! Men får se vad arbetsterapeften säger om det hela.. men detta var ju iaf rekomendationer från sjukhuset.. vi får se.. ska ringa kommunen imon så får jag höra vad dom säger!
 
Sen pratade vi om det här med blockad första tiden som bedövar benet pga den mkt svåra smärtan man får efter operationen, sköterskan tyckte man borde kunna göra det medans jag är sövd.. men sen kom jag till narkosen och där säger han att man inte gör det undertiden man är sövd.. så började mina tårar tränga sig ut rejält.. dom ska alltså sticka in en nål i benet in med en slang som går ner mot någon nerv som pumpar in bedövningsmedel.. detta medans jag är vaken.. här ligger min panik nu.. och jag känner inte för det, men det kommer behövas säger dom för smärtan kommer vara så svår och det är så stor operation så det måste sättas, särskilt med min bakgrundhistoria.. så.. jag antar det bara är att bita ihop och försöka inte oroa mig för det! Kunde få lugnande så jag nästan somnar till sa han, men det har dom ju sagt hundra gånger vid olika saker men inte somnar jag av sånt ändå :(
 
Paniken griper mig och tårarna bara rinner.. är livrädd, livrädd för att sätta in pumpen, livrädd för att inte vakna igen, lvrädd för all smärta! Men sköterskan var iaf jätte gullig och jag kommer att få morfintabletter, panodil, blockaden, anti-inflammatoriskt, pumpen, plus morfinsprutor vid behov! Kommer även behöva ha morfintabletter när jag åker hem och ett tag därefter..
 
Hur svår är smärtan egentligen? Aldrig brukar dom skicka hem med morfin, redan bestämt innan..
 
Det var jätte skönt med detta besöket att kunna ställa mina frågor och önskningar (bla om eget rum), men samtidigt är jag mycket mer orolig nu, antar jag börjar fatta att det snart är dax!
 
Är riktigt glad att jag tog beslut om att inte jobba denna veckan, jag lär behöva all tid jag kan till att förbereda mig inför nästa vecka.. både med allt praktiska och psykiskt!
 
Men tillsammans ska jag klara detta med familjen och min underbara sambo som kommer stötta till 110%..
 
Näe nu får jag sluta, Tessie blir helt orolig när jag gråter och sitter här med tassen och tar på mig och spinner! Hon känner ju att det är något som inte stämmer hon också!
 
Ska snart åka och hämta Andreas på jobbet så ska vi sticka och bowla lite grann, sen får vi se om vi ska baka lite lussekatter ikväll eller om vi tar det någon annan dag!
 
Kram på er !
 

Kommentarer

Postat av: Sylvana

Publicerad 2012-12-03 16:23:55

Förstår att du e orolig,det var jag me inför min operation.Vad är det för operation du ska göra?När jag åkte hem från sjukan fick jag morfintabletter med mig hem,skulle äta dom under tiden jag hade ont,sen skulle jag trappa ner.Under sjukhusvistelsen fick jag morfinsprutor el ketogan när det var som värst. Allt kommer att gå bra,lycka till.
Kram i massor till dig.
/Sylvana

Svar: Har svarat på vad de var för OP i ett inlägg som du sett ;) Jo, på sjukhuset får jag alltid en jädrans massa morfin för de rukar vara så illa, men har inte fått så att jag åker hem med det utan har fått stana tills jag inte behövt morfin längre! Tack och kramar till dig också!
TucciT

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela