Välkommen!

En splittrad Therese..

Publicerad 2012-09-24 10:13:00 i Att leva med sjukdom / Sjukhusvistelser!

 
Idag är det en splittrad Therese  som uppdaterar..
 
Precis varit iväg på sjukhuset med min fot, tog över en timme :O  och det blir operation, rätt så invecklad.. plus att det blir två operationer till utöver den stora operationen, men dom gör alla tre samtidigt, två av dom blir det iaf, den tredje tar dom beslut om då..
 
Detta gör att jag kommer gå gipsad i minst 6 veckor efter operationen, sjukskriven minst 2-3månader (mest troligt minst 3 sa läkaren), sen sjukgymnastik i minst 6 månader..
 
Usch och fy, lite splittrad är jag och rädd, smärtorna är tydligen väldigt svåra efteråt och brukar bli svåra att smärtlindra, så troligen kommer dom sätta en block (eller nåt sånt, vad de nu heter) så att hela benet är bedövat det första dygnet, sen blir det massa morfin och sånt.. och gipset skulle bytar varannan vecka eller vad han sa.. och infektionsriskerna är rätt så stora...men men, det får man ta då.. inget jag kan gå och fundera över nu.. det blev så himla mycket information på en gång!
 
Det dom kommer göra är vid Op1 är att skära upp på insidan av foten och såga av min häl och sätta dit den rakare, Op2  skär dom upp på utsidan av foten och känner igenom alla senor för att se om det är förslitningar eller bristningar i dom, isåfall åtgärdar dom det med att skära av dom så dom får läka ihop igen, Op3 (den som dom kommer ta beslut om dagen innan operationen) är att förlänga hälsenan, då gör dom ett snitt på baksidan av benet (vaden) och skär ett snitt i senan och sedan drar ut den rejält, isåfall kommer dom gipsa foten lite uppåt så att det hela tiden töjer senan så att den blir längre..
 
Mycket som ska göras, det värsta är att dom inte kan garantera att detta hjälper.. och med alla operationer finns det risker såklart.. så är det ju alltid.. men vi måste ju göra något, och nu har vi försökt med allt utom operation, så vi måste göra detta känns det som.. jag har ju funderat över detta i månader nu och är inställd på att göra dem men ändå blir man rädd eftersom det tydligen är väääldigt smärtsam operation och väldigt mycket jobb efteråt..
 
Jag får se det possetivt, jag får vara ledig över julen och kan åka iväg till gävle och för första gången fira jul med Andreas familj ;) Hehe.. det är väl det ända possetiva.. och självklart Om jag blir bra, det vore ju en dröm!
 
Nu håller jag alla tummar och ska försöka tänka possetivt, detta tar jag mig igenom, vad är en liten fot i jämförelse med en operation i skallen?! Ingenting, detta klarar jag :D
 
 
 
Nu sitter jag och ser house (som vanligt) haha.. vid elva ska jag ner till sjukhuset igen, för då är det dax för träning :) Vilket jag tycker är skoj, så det är ju också en possetiv sak efter operationen, att jag verkligen Måste träna för att få igång funktionen i foten, så då blir man kanske inspirerad att fortsätta träna efter också :)
 
 
Sen blir det lugnt idag, ska åka och handla lite och så efter träningen, sen vara hemma och slappa, kanske fråga Andreas om vi ska bowla när han slutar.. hmm.. nu jävlar ska jag bowla innan operationen, sen blir det ju ingen bowling på lääänge :( Suck..
 
Förresten operationen blir redan den 11/12 .. så typ 2½månad till dess.. trodde INTE jag skulle få reda på operationsdag redan idag, men det var snabba puckar :/
 
 
Nu ska jag se lite på house här så jag inte missar allt..
 
Hörs senare!
 
 
Kram

Kommentarer

Postat av: Christina S

Publicerad 2012-09-24 10:32:33

Lycka till nu.. Jag som oroat mig för stortånagen operation på onsdag,,,, Ringde tom sköterskan idag och hoppades de skulle säga nej OP behövs inte nu när det har läkt men iche sa Nicke.....

Svar: Tack så mycket! vad ska du göra med stortånageln? Lycka till iaf!
TucciT

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela